Föreningens ekonomiska och administrativa förvaltning sköts av HSB Stockholm. I arbetet ingår löpande ekonomisk förvaltning som bokföring, fakturahantering, avgifts- och hyresavisering, betalningspåminnelser, lägenhets- och medlemsförteckningar mm. Fakturor till föreningen skannas och distribueras elektroniskt till styrelsen som kontrollerar och attesterar via en webbportal.
Fastighetslån, placeringar och budgetering hanteras av styrelsen, med visst stöd från HSB. På längre sikt arbetar vi efter en 10-årig ekonomisk plan där underhållsplanen och tillgängliga prognoser om inflation och räntor samt andra antaganden är våra främsta styrmedel. Föreningen har en stabil ekonomi och har redovisat förhållandevis goda resultat genom åren. Det har skett höjningar av avgiftsnivån t ex vid sekelskiftet. Ett par avgiftssänkningar gjordes i mars 2010 och juli 2012. Därefter låg avgiftsnivån still i flera år innan höjningar åter blev aktuella. För närvarande har föreningen en rimlig balans mellan månadsavgifter, kostnader och skulder. Avgiften höjdes from april 2022 med 2,5 %. I april 2023 höjdes avgiften med 5 % och per den 1 januari 2024 höjdes avgiften med 8 %. Det är troligt att det kommer justeringar framöver för att följa inflationstakten. Under både 2022 och 2023 har vi sett en hög kostnadsutveckling och många leverantörer har aviserat prishöjningar. (Våra leverantörers priser baseras ofta på index – KPI oktober-index). Man bör räkna med en justering av avgiften från 2025. Styrelsen följer utvecklingen noga. Pantsättnings- och överlåtelseavgift
Läs mer om föreningens:
|
Uppdaterat 2024-06-15. |